پیامک خدماتی چه تفاوتی با پیامک تبلیغاتی دارد؟
ارتباط موثر کلید ایجاد روابط قوی بین کسبوکارها و مشتریان است. با پیشرفت ارتباطات دیجیتال، پیامک به ابزاری حیاتی برای دستیابی سریع و گسترده به مخاطبان تبدیل شده است. این روش به شرکتها اجازه میدهد پیامهایی را همزمان به چندین گیرنده ارسال و از تحویل فوری آن اطمینان داشته باشند.
پیامک انبوه به دو نوع اصلی تقسیم میشود: پیامک خدماتی که اطلاعات ضروری مانند اعلان تراکنشهای بانکی را ارائه میدهد و پیامک تبلیغاتی که برای جلب توجه مشتری و افزایش فروش استفاده میشود. در این مقاله به بررسی تفاوتها، ویژگیها و بهترین موارد استفاده از این دو نوع پیامک میپردازیم تا به کسبوکارها در انتخاب بین پیامک تبلیغاتی و خدماتی کمک کنیم.
پیامک خدماتی چیست؟
پیامکهای خدماتی حاوی اطلاعات حساس به زمان هستند که برای استفاده مشتری از محصول یا خدمات شما ضروریاند. این پیامها میتوانند شامل انواع هشدارها، تاییدیهها یا کدهای احراز هویت باشند.
نکته مهم این است که پیامکهای خدماتی باید فقط شامل اطلاعات ضروری باشد. همچنین، زمانی که شخصی با دریافت پیامکهای خدماتی موافقت میکند، به این معنا نیست که مجاز هستید پیامهای تبلیغاتی برای او ارسال کنید.
برای مثال، اگر مشتری شماره موبایل خود را برای دریافت کد تایید در هنگام رزرو هتل وارد کند، این به معنای رضایت برای دریافت پیامک درباره عضویت در باشگاه مشتریان هتل نیست. هرچند ممکن است این اطلاعات برای برخی مفید باشد، اما ضروری نیستند و در دسته پیامکهای خدماتی قرار نمیگیرند.

کاربردهای پیامک خدماتی
پیامکهای خدماتی اطلاعاتی ضروری را منتقل میکنند که مشتری برای انجام یک اقدام به آن نیاز دارد. نمونههای کاربردی آن شامل موارد زیر است:
تایید سفارش یا پرداخت
تایید رزرو
ارسال کد تایید
بازیابی رمز عبور
احراز هویت دو مرحلهای
فعالسازی حساب
اطلاعرسانی درباره ارسال و تحویل کالا
تایید یا لغو نوبتهای رزرو شده
ویژگیهای کلیدی پیامک خدماتی
ارسال ۲۴ ساعته
برخلاف پیامک تبلیغاتی، پیامکهای خدماتی در هر ساعتی از شبانهروز قابل ارسال هستند تا اطلاعرسانیهای مهم بهموقع به دست مشتری برسد.
جلوگیری از اسپم پیامها
پیامکهای خدماتی ضروری و غیرمزاحم محسوب میشوند و حتی به شمارههایی که دریافت پیامک تبلیغاتی را غیرفعال کردهاند نیز ارسال میشوند.
امن و فوری
پیامکهای خدماتی برای اطلاعرسانی سریع، دقیق و فوری طراحی شدهاند.
نمونههایی از پیامکهای خدماتی
«سفارش شما با شماره ۱۲۳۴ ثبت شد و در حال پردازش است»
«کد تأیید شما: ۸۹۷۶۵»
«مرسوله شما به شماره ۱۲۳۴ امروز ساعت ۴ عصر به آدرس مشخص شده تحویل داده میشود»
پیامک تبلیغاتی چیست؟
پیامک تبلیغاتی پیامهایی هستند که برای بازاریابی و تبلیغ محصولات یا خدمات استفاده میشوند و اغلب با عبارتهای «پیام تبلیغاتی» یا «بازاریابی پیامکی» استفاده میشود.
کسبوکارها میتوانند از پیامک تبلیغاتی برای اطلاعرسانی به مشتریان در مورد معرفی محصولات جدید، تخفیفها، رویدادهای آتی، اطلاعیههای فروش، پیشنهادهای ویژه و غیره استفاده کنند.
ویژگیهایی مانند ارسال آنی، نرخ بالای باز شدن پیامها، نرخ تبدیل بالا، هزینه پایین نسبت به سایر کانالهای تبلیغاتی و… سبب شده کسبوکارها از پیامک برای ارتباط با مشتریان، اهداف تبلیغاتی و بازاریابی استفاده کنند.

پیامک تبلیغاتی چه مزایایی دارد؟
قابلیت تحویل و نرخ باز شدن بالا
سریعترین روش ارسال
نرخ کلیک بالا (CTR)
امکان ارائه گزینههای عضویت و لغو عضویت
راهکار بازاریابی مقرونبهصرفه
مهمترین کاربردهای پبامک تبلیغاتی
معرفی محصول جدید
پیامهای خوشآمدگویی
اطلاعیههای فروش
ثبتنام در رویدادها
نظرسنجی و بازخورد مشتری
فروشهای لحظهای
تخفیفها و پیشنهادهای محدود
پیشنهادهای شخصیسازیشده محصولات
ویژگیهای کلیدی پیامک تبلیغاتی
محدودیت در ساعت ارسال
پیامها تنها بین ساعت 8 صبح تا ۹ شب ارسال میشوند تا مزاحمتی ایجاد نکنند.
عدم ارسال به لیست اسپم
شمارههایی که دریافت پیامک تبلیغاتی را غیرفعال کردهاند این پیامها را دریافت نمیکنند.
محتوای تبلیغاتی
این پیامکها حاوی پیشنهادات ویژه، تخفیفها و محتواهای بازاریابی هستند.
نتیجهگیری
هر پیام متنی که با هدف فروش، تبلیغ یا معرفی محصول یا خدمات به مخاطبان ارسال میشود، در اصل یک پیامک تبلیغاتی محسوب میشود. این نوع پیامک یکی از مؤثرترین و سریعترین ابزارهای بازاریابی است و نقش کلیدی در جذب مشتریان جدید، افزایش فروش و یادآوری برند دارد. در بسیاری از کمپینهای بازاریابی، پیامک تبلیغاتی بهعنوان یکی از ارکان اصلی ارتباط با مشتریان در نظر گرفته میشود؛ چرا که نرخ باز شدن آن بسیار بالاست و میتواند در کمترین زمان، بیشترین تأثیر را ایجاد کند.
در نقطه مقابل، پیامک خدماتی برای انتقال اطلاعات حیاتی و ضروری به مشتریان طراحی شده است؛ اطلاعاتی مانند تاییدیهها، هشدارها، اطلاعیهها، کدهای امنیتی، وضعیت سفارش و سایر موارد غیرتبلیغاتی که جنبه اطلاعرسانی دارند و معمولاً در پاسخ به یک اقدام از سوی کاربر ارسال میشوند.
برای ارسال هر یک از این دو نوع پیامک، لازم است از خطوط پیامکی مجزا استفاده شود. پیامکهای تبلیغاتی از خطوط تبلیغاتی ارسال میشوند و تنها برای کاربرانی مجازاند که دریافت این نوع پیامها را تایید کردهاند، در حالی که پیامکهای خدماتی، از خطوط خدماتی ارسال میشوند و حتی برای شمارههای موجود در لیست عدم دریافت پیامک تبلیغاتی (لیست سیاه) نیز قابل ارسال هستند، چرا که محتوای آنها صرفا اطلاعرسانی است.
دیدگاهها
دیدگاه شما