اخبار و مقالات

تازه‌ترین اخبار و مقالات مبین‌نت را مشاهده کنید.

۱۸:۲۳:۰۰ ۱۳۹۹-۰۷-۲۰

نقش پررنگ سرویس‌های ارتباطی در توسعه کسب‌ وکارها

نویسنده: ناصر مرادی – مدیر کل بازاریابی فروش سازمانی شرکت ارتباطات مبین‌نت

امروزه نوآوری‌ها و کاربردهای مبتنی بر فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی (ICT) به عنوان محرک اصلی پیشرفت عملکرد سازمانی، رشد اقتصادی و تحولات اجتماعی شناخته می‌شوند. متاسفانه با وجود رشد قابل ملاحظه بدنه تحقیقاتی این حوزه، هنوز اهمیت تقویت و تأثیر استفاده از فناوری‌های مدرن در عملکرد سازمان به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است.

مهم‌ترین دغدغه‌های‌ کارشناسان و مدیران بخش ICT/IT سازمان‌ها در سال‌های گذشته، میزان دسترسی به سرویس‌های محلی، داده‌ها و برنامه‌هایی بود که در یک مرکز داده قرار داشتند. خوشبختانه با وجود فناوری‌ها و پیشرفت‌های اخیر، این دغدغه برای بسیاری از مدیران رفع شده است و به سرعت شاهد تغییر فضای کاری و تولید سامانه‌های یکپارچه هستیم. هم‌گام با تولید و استفاده از این سامانه‌ها، کارمندان به‌طور فزاینده‌ای در محیط‌های کاری منعطف مشغول فعالیت شدند زیرا سامانه‌های سازمانی به جای شبکه‌های فیزیکی توسط رایانش‌های ابری مدیریت می‌شوند.

با توجه به سرعت بالای تغییرات و استمرار آن، بسیاری از شبکه‌های Wide Area (WAN) رشد و سرعت خود را حفظ نکرده‌اند و برهمین اساس بهره‌وری شرکت‌ها تحت تاثیر این مشکل قرار گرفته است. قطعی متدوال شبکه‌های WAN نیز می‌تواند عمکرد یک سازمان را با مشکل روبرو سازد و شبکه‌هایی با پیکربندی نادرست را دچار آسیب‌پذیری امنیتی کند.


تغییر در چشم‌انداز و جایگاه سرویس‌های ارتباطی در توسعه خدمات سازمان‌ها و کسب‌وکارها، با در نظر گرفتن نکات ذکر شده امری اجتناب ناپذیر است. این تغییر برای کسب‌وکارهای پیشتازی که در محیط تجاری پرتنش مشغول فعالیت هستند، استراتژیک محسوب می‌شود. خوشبختانه برای رفع دغدغه‌های فوق راه‌حلی وجود دارد که هماهنگی کسب‌وکار را با تغییرات و پیشرفت‌های روزمره میسر می‌کند.

داده‌های عظیم، نیازمندی‌های عظیم (Big Data, Big Needs):

امروزه استفاده از داده‌ها برخلاف گذشته برای همه بخش‌های یک سازمان مورد نیاز است و دسترسی به داده‌های عظیم به شرکت‌ها این توانایی را می‌دهد تا بهتر از گذشته مشتریان را درک کرده و در نتیجه محصولات و خدمات بهتری را به آن‌ها تحویل دهند. با این اوصاف، داده‌ها فقط در صورتی ارزشمند خواهند بود که افراد به برنامه‌های مورد نظر و اطلاعات دسترسی همیشگی داشته باشند. انتقال درست و کارآمد داده‌های عظیم در بستر این ارتباط نیز حائز اهمیت است. راه‌اندازی سریع و قابلیت دسترسی همیشگی به اطلاعات، نیازمند بهره‌مندی از یک شبکه پرسرعت است. این در حالی است که رقبا در سریع‌ترین زمان به داده‌های عظیم مورد نیاز سازمان شما نیز دسترسی خواهند داشت و هر ثانیه تأخیر، سازمان شما را در مقایسه با دیگر سازمان‌ها دچار مشکل خواهد کرد. علاوه بر این، شبکه پرسرعت مزیت ‌دیگری نیز دارد که می‌توان به نقش آن در شیوه همکاری کارکنان نیز اشاره کرد. اعضای تیم که قبلاً در کنار یکدیگر در یک سالن کار می‌کردند، اکنون می‌توانند از خانه یا دفاتر دیگر به صورت دورکاری فعالیت کنند. این افراد باید بتوانند با سرعتی ایده‌آل باهم ارتباط برقرار کنند.
فناوری WAN حداقل 10 سال قدمت دارد. به این فکر کنید که از آن زمان تاکنون چه اندازه تجارت و فناوری اطلاعات تغییر کرده است. شبکه‌های منسوخ شده مشکل بزرگی برای بسیاری از مشاغل ایجاد کرده است و زمان آن رسیده که راهکاری مناسب در اختیار سازمان‌ها، شرکت‌ها و صنایع مختلف قرار گیرد.

راهکار اصلی چیست؟

براساس بررسی‌های انجام شده حدود 20 درصد از سازمان‌ها، پایش‌های لازم برای عیب‌یابی و رفع مشکلات عملکرد بخش ارتباطات WAN  را انجام می‌دهند. از طرف مقابل، تقریبا نیمی از این سازمان‌ها اذعان دارند که در این زمینه شکاف‌ها و نقص‌های مکرری وجود دارد. بسیاری از مشاغل نیز در شبکه‌های خود برای رفع این مشکل به Multiprotocol Label Switch (MPLS) یا اینترنت عمومی متکی هستند. این گزینه‌ها برای بیش از یک دهه پیش طراحی شده‌اند و هرکدام مجموعه مشکلات خاص خود را دارند.
MPLS از نظر انتقال داده‌ با ثبات‌تر است اما با حرکت اطلاعات از یک طرف کشور به سوی دیگر و با توجه به قوانین فیزیک، این انتقال بسیار کند انجام می‌شود. علاوه بر این، ایجاد یک نقطه اتصال MPLS جدید نیز زمان و بالطبع هزینه زیادی را می‌طلبد. گزارش‌گیری از خطوط MPLS  بدون استفاده از نرم افزارها و سامانه‌های تخصصی، غیرممکن است لذا همین موضوع نیز هزینه‌بر خواهد بود.
از طرف دیگر اینترنت از هر برنامه‌ای سریع‌تر عمل می‌کند و به آسانی قابل دسترس است، اما نباید فراموش کرد که امنیت یک نگرانی اساسی برای استفاده کنندگان آن است. نقض داده‌ها این روزها بسیار رایج است لذا شبکه و سرویس‌ها باید همگام با ترفندهای هکرها پیشرفت کنند.
فارغ از انتخاب هر کدام از تکنیک‌های ارتباطی (Internet/ MPLS) یا تلفیقی از هر دو ارتباط، شرکت‌ها به طور مدام اعتماد خود را به شبکه WAN برای پشتیبانی از فرایندها و ابتکارات مهم تجارت، از جمله حرکت برای تبدیل شدن به یک تجارت دیجیتال، از دست می‌دهند.  بنابراین ناتوانی سازمان‌ها برای عیب‌یابی مؤثر شبکه WAN تأثیر منفی در توسعه این شبکه خواهد گذاشت.

آشنایی با جایگزین بهتر

با بررسی ویژگی‌های شبکه‌های سنتی و رویکردهایی که سازندگان دستگاه‌ها و ماشین‌های سخت افزاری (همچون سوئیچ‌ها، روترها، استوریج‌ها و…) از بهره‌وریASICs  در تجهیزات خود ایجاد می‌کنند، به کار بردن مفهوم شبکه‌های مبتنی بر نرم‌افزار (SDN)  در لایه ارتباطاتWAN  است. در حقیقت رسیدن بهSD-WAN  را می‌توان به‌عنوان طرحی جایگزین در جهت رفع نیازهای امروزی هر سازمان‌ دانست.
این مفهوم جدید به‌عنوان روشی پایه‌ای در ارتباطات مراکز اصلی با زیرمجموعه‌ها (HQ to Branches) قابلیت‌های استراتژیک زیر را در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد:

– بهینه‌سازی لینک‌های ارتباطیWAN  در ایجاد قابلیت بالانس ترافیکی هوشمند بین لینک‌های ارتباطی و تبدیل این لینک‌ها به صورت مدیریت شده فعال – فعال 
– کنترل مرکزی شبکه در تجهیزات اصلی نصب شده در مرکز داده به‌عنوان کنترل‌کننده مدیریت شبکه مبتنی بر اپلیکیشن  (SDN) که مسئول مدیریت قوانین حاکم بر شبکه خواهد بود.
– اتوماسیون مدیریت برنامه‌های اجرایی همانند: configuration and management